Jsa expertem spíše na komunikaci než na pojistné produkty, konzultoval jsem další vývoj v oblasti pojištění velkých rizik a speciálně terorismu s kolegy z úseku pojištění hospodářských rizik. A Petr Suchánek, Pepa Svojsík a Petr Bačovský (kterým tímto děkuji) v zásadě potvrdili, že prvotní obava z výrazného růstu sazeb majetkového pojištění v ČR, která zohledňovala bezprecedentní teroristický útok na WTC v kombinaci s několikaletou stagnací těchto sazeb na nedostatečné výši, nebyla v roce 2002 naplněna. A to především díky skutečnosti, že zajistitelé v měsících následujících po teroristickém útoku nezaznamenali další extrémní škody, což se pozitivně projevilo v podmínkách, které se tuzemským pojistitelům pro následující období rozhodli nabídnout. K nevyhnutelnému nárůstu sazeb tak došlo až v roce 2003 po katastrofických škodách způsobených povodněmi, které ČR v srpnu 2002 zasáhly. Ani co se zajištění rizika terorismus týče, k žádným razantním změnám z dlouhodobého hlediska nedošlo, maximálně ke krátkodobým výkyvům.
Nelze říci, že se nic nestalo. Útoky a následné přizpůsobování života, ekonomik, vlád a jednotlivých sektorů novým bezpečnostním podmínkám byly v mnoha směrech zásadní. Nicméně pojištění a pojišťovny pružně reagovaly, závazky ze škod jako vždy vyřídily a jako obvykle obstály. Já bych to osobně přičetl silným a robustním základům, na nichž české, evropské a světové pojištění a zajištění stojí. V různých výzkumech týkajících se našeho oboru se dočtete řadu nejrůznějších informací, ale to, co z nich vyplývá vždy jako nejžádanější vlastnost této industrie, je poskytování jistoty pro klienty. To je to, co zákazníci nejvíc chtějí, oceňují a potřebují. Že jejich pojišťovna funguje, existuje a chrání jejich životy a majetky za všech, ale skutečně za všech okolností, ať už jde o katastrofy, velké škody, záplavy, tornáda, či rizika ohrožující jednotlivce či rodiny. V samotné DNA pojišťoven a v rodném listě naší existence je a musí být schopnost ustát a vyřešit následky škod, a to i obrovského rozsahu. A to je přesně ten okamžik, který přináší tak potřebný klid do myslí našich zákazníků