Zatímco v minulosti byla Ekonomická olympiáda čistě jen národní záležitostí, dnes už tomu je zcela jinak. Velmi dobré ohlasy mezi odbornou veřejností i samotnými studenty pomohly tomu, že dnes již můžeme o soutěži mluvit jako o mezinárodním projektu. Ten vychází z rámcových vzdělávacích programů MŠMT, kdy soutěžní otázky i samotnou koncepci projektu spoluvytváří ekonomové a odborníci z Institutu ekonomického vzdělávání (INEV) a České národní banky (ČNB).
Určitě je dobré se na chvíli zastavit u mezinárodního rozměru soutěže. Dobrý přehled o celkovém rozsahu projektu ilustruje například loňské mezinárodní finále, které se uskutečnilo ve starověké Olympii v Řecku. Ta přivítala 85 nejlepších mladých ekonomických mozků z 18 zemí. Prestiž akce podtrhne i další statistika. Finalisté mezinárodního projektu byli vybráni ze skupiny více než 97 000 studentů, kteří soutěžili v národních kolech po celém světě a představovali nejjasnější budoucí lídry v oblasti ekonomie.
Zpět ale k České republice a ČAP. Naše asociace se z pozice hlavního partnera soutěže letos zapojila do krajských finálových setkání. Ještě předtím, než se studenti zúčastní krajských kol, musí nejprve uspět v rámci tzv. školních kol. Vzhledem k vysokému počtu soutěžících studentů probíhá na úrovni škol online testování, díky kterému je soutěž časově nenáročná a lehce zvládnutelná i v samotném průběhu standardní vyučovací hodiny. Oproti tomu krajská kola už přímo na místě krajských úřadů organizuje Institut ekonomického vzdělávání ve spolupráci s krajskými úřady. Finále následně probíhá již tradičně formou slavnostní akce v České národní bance.
V případě krajských kol se soutěže účastní v každém kraji obvykle něco mezi 60 až 120 studenty, vždy záleží na velikosti daného kraje. V každém z krajů probíhá test již písemnou formou. Po jeho ukončení mají studenti každoročně možnost vyslechnout si zajímavé přednášky, které jim přibližují jak svět ekonomie, tak i příbuzných oborů. A v lednu letošního roku jsme prostřednictvím ČAP přispěli i my, a to hned tématem, které mezi studenty výrazně rezonuje. Tématem našich přednášek byly klimatické změny a jejich dopad na současnou podobu českých lesů a zemědělské krajiny.
Studenti tak mohli získat detailní přehled o tom, co je vlastně v přirozeném DNA pojišťoven. Tedy že je v něm dlouhodobě zastoupena pohotovost a schopnost předvídat. To pojišťovny nutí překračovat hranice byznysu a vydávat se cestou tzv. nesobeckého sobectví. V kontextu tohoto přístupu potom podporují širší změnu pohledu na podnikání, kdy součástí této změny je snižování dopadu klimatických změn. Studenti se dověděli, že pojišťovny chápou, že přírodní zdroje jsou omezené a nenahraditelné, stejně tak i my jsme na světě jen po určitou dobu. Podle toho se musíme k sobě i přírodním zdrojům chovat.
Během přednášky ČAP jim byly představeny i historické tabulky nejzávažnějších škod přírodních živlů od roku 1997 po povodně v září 2024. Dověděli se také něco o vzniku a účelu povodňových map nebo o objemu NAT CAT škod členěných podle skupin rizik. To vše na pozadí klimatických změn, které mají svůj vliv na charakter škod. V rámci samotné diskuse se potom ve většině krajů rovněž hovořilo i o problému suchého lesa a o enormních nákladech na jeho obnovu. Zajímavá přitom byla také prezentace roční ekonomické bilance přemnožené zvěře, jejíž dlouhodobě vysoký výskyt velmi komplikuje obnovu českých lesů, čímž lesy zůstávají velmi často suché s nízkou retenční schopností zadržovat vodu. To má poté za důsledek vysoké objemy škod například z lokálních povodní.
Přestože nebylo v našich silách účastnit se v krátkém časovém úseku všech krajských kol, byla i zkušenost z těch několika krajů velmi užitečná a potřebná pro to, abychom znali postoje a očekávání mladé generace, v případě Ekonomické olympiády potom té části mladých studentů, kteří skutečně mají zájem pracovat nejen na sobě, ale měnit i svět kolem nás. V tomto případě se jednalo opravdu o velmi vzácnou příležitost se potkat a vzájemně diskutovat o podstatných problémech, kterým je naše planeta vystavována. Zájem mladých dodává naději.