V návaznosti na článek v Pojistném obzoru č. 02/2021 k tomuto tématu o připravenosti pojišťovacího sektoru na online výměnu dat a komunikaci mezi všemi zúčastněnými dovolte krátkou rekapitulaci vstupů. Hlavními aktéry v online komunikaci o existenci nebo neexistenci pojištění a procesech s finálními důsledky/dopady na klienta jsou především pojišťovny a jejich obchodní sítě (včetně partnerů typu leasingových společností a úvěrových společností), Česká kancelář pojistitelů (ČKP), Ministerstvo dopravy se svým registrem silničních vozidel (RSV MD) a v neposlední řadě i Policie ČR (PČR) – dopravní služba. Cílovým stavem přechodu na online je, že všichni tito zúčastnění aktéři mají dostupnou informaci o existenci pojištění a jeho aktuálním stavu v řádu jednotek vteřin. Zelená karta jako doklad o pojištění pro vnitrostátní provoz přestane existovat a existence pojištění bude ověřována v referenčním registru ČKP, případně dalších systémech, které budou do tohoto registru propojeny, tj. že nebude-li v ČKP informace o existenci pojištění, má se za to, že vozidlo není pojištěno, a tudíž nelze realizovat evidenční změny (RSV MD) a při silniční kontrole (PČR), stejně jako při dopravní nehodě (ostatní účastníci a PČR), není možné prokázat evidenci pojištění.
Pro zajištění výše uvedeného je nezbytné, aby opravdu celý řetězec účastníků v komunikaci byl zapojen do tohoto online systému a uměl v něm pracovat od sjednání pojištění (pojišťovny a jejich sítě) přes ČKP až po RSV MD a PČR.
Pojišťovnictví začalo uvedený přechod připravovat v předstihu. Již v roce 2019 Správní rada ČKP rozhodla o nutnosti přechodu na online předávání dat mezi pojišťovnou a ČKP. Jde však o nepatrnou část z celého řetězce. Celý systém online komunikace je mozaikou, ve které je potřeba jednotlivé samostatné části postupně nahradit, až tvoří funkční celek. Za jednotlivé díly této skládačky lze považovat interní procesy obchodní sítě, rozhraní mezi sítí a pojišťovnou, interní procesy v pojišťovně, rozhraní pojišťovny a ČKP atd. Tedy online musí být všechny části, aby byl online celý systém a informace o vzniku, změně nebo zániku pojištění byla dostupná z jednoho konce na druhý bezprostředně po vzniku relevantní skutečnosti, resp. jejím oznámení ze strany klienta.
V rámci probíhajících změn vznikla myšlenka datové dálnice
Na straně pojišťoven proběhly a stále probíhají velmi intenzivní analytické práce a byly rozpracovány všechny obchodní procesy. Na základě těchto analýz dochází k významným úpravám interních procesů, a to jak v rovině businessových procesů, tak na úrovni IT řešení pro podporu těchto procesů. Stejné aktivity probíhají i na straně obchodních partnerů pojišťoven. Pozitivním signálem je také to, že celá komplexní a revoluční změna je mezi pojišťovnami, jejich obchodními partnery a ČKP vzájemně koordinována a probíhají pravidelná setkání. K vzájemné koordinaci se podařilo přizvat i zástupce Ministerstva financí.
V části týkající se online rozhraní (tj. procesu prostého předávání od jednoho účastníka k dalšímu, bez vlivu vnitřních procesů) mezi pojišťovnami a ČKP byl, v rámci přípravy na přechod k online, ze strany pojišťoven uplatněn požadavek na možné zjednodušení. Jeho principem by mělo být omezení opakovaného předávání stejných dat. Rozpracováním tohoto požadavku vznikla idea tzv. „datové dálnice“, tj. že předává-li pojišťovna totožná data online do ČAP/ČKP/SUPIN (Skupina) pro účely jednoho projektu, budou tato interními procesy poskytnuta i dalším systémům pro ostatní účely. Tím je zajištěno snížení nákladů na případné opakované předávání dat pro různé účely. V oblasti autopojištění bude využito projektu SVIPO PMV (dříve označováno SVIPO I) – prevence a detekce pojistného podvodu. Pojišťovny zapojené do SVIPO PMV předají data o pojistných smlouvách a škodách online a tato budou interními procesy ve Skupině (tzv. interní konektor P1X) předána i pro účely evidence pojištění a všech dalších procesů navazujících na realizaci interního konektoru P1X.
Samostatnou oblastí změn je pak komunikace mezi ČKP a RSV MD, kde se zatím nedaří dospět k odsouhlasenému návrhu řešení.
Online přinese pozitivní vedlejší efekty
Dalším příspěvkem k celkovému online řešení komunikace je i podpora vstupních procesů při sjednávání a změnách pojištění. Skupina pojišťovnám aktuálně poskytuje.
informace o evidenčních změnách na RSV MD. Tyto jsou bohužel, díky technickému řešení na straně RSV MD, poskytovány s prodlením cca 48 hodin od jejich provedení. V rámci přechodu na online model chceme směřovat k online řešení i u této služby, tj. že po provedení evidenční změny by tato pojišťovnám byla k dispozici bezodkladně. Pro realizaci tohoto záměru bude na straně ČKP nutná realizace úprav současného procesu, ale především se bude muset koncepčně změnit poskytování dat z RSV MD.
Významným vstupem je také spuštění přístupu pojišťoven do rejstříků státu – základních registrů. Toto probíhá prostřednictvím projektu AIS ČKP, který je v pilotním provozu a očekává se jeho přechod do standardního provozu. Jeho prostřednictvím mají pojišťovny možnost ověřovat údaje o osobách a kromě jiného také umožňuje udržet jedinečnou identifikaci osoby v rámci pojišťovacího sektoru jako možnou náhradu za končící využívání rodného čísla.
V důsledku této revoluční změny bude možné zvažovat další doplnění a rozšíření služeb s pozitivními dopady na klienty. Jako příklad lze uvést úvahu o notifikaci klientů při zániku pojištění bez informace o obnovení, a tím eliminaci provozování nepojištěného vozidla s následným zasíláním výzev k úhradě příspěvku do garančního fondu ČKP.
Staré procesy mizí a přichází nové
Jak bylo předpokládáno, největším oříškem, resp. nejtěžší částí je změna interních procesů v pojišťovnách a u jejich obchodních partnerů. Tento předpoklad se naplnil a pojišťovny musely zcela přepracovat své procesy v oblasti správy pojištění. Jako klíčový se ukazuje proces úhrady pojistného ve vazbě na vznik/počátek pojištění. Veškeré procesy, které dosud umožňují zpětnou evidenci události o vzniku, změně a zániku pojištění (díky dávkovému zpracování a existující lhůtě 30 dnů na předání dat o vzniku, změně a zániku pojištění do ČKP), v podstatě mizí a jsou nahrazovány procesy založenými na online úhradách pojistného (platební karty/brány, hotovost) anebo jeho úhradách předem (bankovní převody). Obdobný vývoj probíhá i na straně obchodních partnerů pojišťoven (především leasingových a úvěrových společností), kde jsou nahrazovány všechny dávkové a agregační procesy, kdy se data shromažďovala a poskytovala se de facto zpětně, procesy plně online, tj. že pokud dochází k nějakému úkonu s vlivem na pojištění a jeho evidenci, bude tato informace poskytována pojišťovně bezodkladně.
Další významnou a složitou problematikou je realizace oprav a změn a jejich rozlišování (jde o zcela rozdílné stavy s zcela odlišnými dopady). Do doby přechodu na online model byla tato problematika spíše upozaděna, protože její dopady na navazující procesy založené na čerpání dat z jiných zdrojů (papírová zelená karta apod.) nebyly tak fatální. To se však zánikem papírového potvrzení o existenci pojištění zcela mění a důraz na správnost a aktuálnost dat v referenčním zdroji (ČKP) zcela zásadně vzroste.
Závěrem lze konstatovat, že přes počáteční váhání sektoru a místy až částečný odpor se zcela zjevně přípravné práce u všech účastnících se subjektů rozběhly na plný plyn.
Anketa: Pojištění motorových vozidel čeká přechod na online výměnu dat. Jak z Vašeho pohledu probíhají přípravy?Za Kooperativu odpovídá Aleš Zethner, ředitel úseku pojištění motorových vozidel:Projekt „online předávání dat“ jsme spustili před více než rokem, přípravy na přechod jsou aktuálně v plném proudu. Svým rozsahem se jedná o velký projekt, protože dopady do stávajících procesů jsou značné a neřešíme „jen“ výměnu dat mezi pojišťovnou a ČKP, ale i pojišťovnou a jejími externími obchodními partnery, jako jsou například leasingové společnosti. Jak to obvykle u velkých projektů bývá, klíčovým faktorem jejich úspěšného dokončení je zajištění dostatečných IT kapacit všech zúčastněných stran a koordinace činností mezi několika subjekty. Za ČSOB Pojišťovnu odpovídá Jaroslav Král, ředitel odboru pojištění vozidel:Přechod na online určitě nebude triviální záležitostí. Jeden aspekt je ryze technický, důležitý je však i pohled na to, jak požadavek na online přenosy ovlivní businessové procesy. Zejména oblasti spolupráce s makléři a leasingovými společnostmi mohou tímto impulsem doznat významných změn. První diskuse na toto téma se již rozeběhly, ale v současné době je obtížné definovat rozsah všech nutných změn, i proto, že budoucí podoba zákona není definitivně daná. Za UNIQA odpovídá Ladislav Gela, manažer externí leasingové spolupráce:Jde o další ze série významných změn, s nimiž jsme v posledních letech konfrontováni a které představují velkou výzvu. Máme k tomu ještě řadu praktických otázek, na něž nejsou ještě konkrétní odpovědi, proto není snadné předpovědět kapacitní a finanční zatížení. Je zřejmé, že změnu bude třeba implementovat do všech obchodních cest. Se všemi partnery už probíhají intenzivní jednání a připravujeme potřebnou koordinaci. Věříme, že se povede dosáhnout jednotného postupu při sjednávání pojištění aut na dálku na celém pojistném trhu, a upřednostňujeme formu „nejdříve platba, poté doklady o pojištění klientovi“. Za Generali Česká pojišťovna odpovídá Tomáš Kabele, senior manažer produktového managementu pojištění motorových vozidel:Přechod na online model je poměrně komplexní záležitost a v současnosti probíhají projekty, které mají za cíl nás i naše partnery na tuto změnu připravit. Smyslem změn, které už děláme letos a budeme dělat i v průběhu příštího roku, je hlavně to, abychom byli zcela a včas připraveni na nový model fungování. Jediné, co je vlastně ještě do jisté míry neznámou, jsou vzhledem k absenci finálního znění zákona přesné meze pro nový online model. Ale i tam jsme připraveni okamžitě reagovat a příslušně se přizpůsobit. |