Vyvrcholením dlouhodobé kampaně „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ bylo uspořádání pilotní verze Národního dne bez spěchu už v roce 2023. Ten se osvědčil, proto o rok později, konkrétně 3. 4. 2024, proběhl první oficiální ročník této události s nebývalým ohlasem. Česká asociace pojišťoven proto chce v iniciativě každoročně pokračovat a vytvořit periodickou událost, která každý rok bude připomínat tuto problematiku.
Jádrem Národního dne bez spěchu je zpoždění začátku významných událostí a aktivit během jednoho konkrétního dne s cílem upozornit na zbytečný spěch za volantem. Smyslem je podnítit veřejnost k zamyšlení se nad nebezpečími, která přináší nepřiměřená rychlost a spěch za volantem. Je to výzva všem řidičům, aby zpomalili a přemýšleli o tom, zda skutečně potřebují kvůli spěchu riskovat své zdraví i zdraví ostatních.
Nepřiměřená rychlost patří k nejtragičtějším příčinám dopravních nehod. V uplynulých 10 letech bylo evidováno skoro 135 tis. nehod způsobených rychlou jízdou, což je téměř 14 % všech nehod. Téměř 40 % nehod způsobených rychlostí se neobešlo bez následků. Celkově bylo při nehodách způsobených rychlostí lehce zraněno 60 009 účastníků, těžce zraněno 6 450 účastníků a zemřelo 2 123 účastníků. Jen v loňském roce kvůli ní zemřelo na českých silnicích 138 lidí.1 |
Hlavním partnerem celé události byla i letos Česká fotbalová asociace, která odložila svou hlavní událost během národního fotbalového poháru. Mediálním partnerem se stala veřejnoprávní Česká televize, zapojili se ale i další mediální partneři, kteří posouvali vysílání svých pořadů. Krom Kooperativy, Allianz, NN pojišťovny, Generali České pojišťovny a ČPP se poprvé k akci přihlásily i komerční subjekty, například Vodafone, BMW, DPD, sítě lékáren Dr. MAX, Intersnack, ale také složky IZS a vybraná ministerstva. Zapojily se i kulturní instituce jako divadlo La Putyka, Národní divadlo anebo vysoké školy. Opozdil se také orloj na Staroměstském náměstí.
V centru komunikace stálo video se známými osobnostmi, sportovci a záchranáři. Bylo patrné, že video veřejnost zaujalo, neboť jeho průměrná doba sledování na YouTube byla 0:49 min, takže většina sledujících ho zhlédla téměř do konce. Pomocí edukativních postů na sociálních sítích nebo nativní reklamy, která se uživatelům zobrazuje přirozeně, jsme zasáhli 3,5 mil. lidí, kteří s našimi formáty vyvinuli přes 908 000 interakcí. Celkový odhad všech lidí zasažených komunikací v rámci této iniciativy napříč všemi kanály byl 7,3 milionu lidí v ČR.
Národní den bez spěchu navazuje na kampaň „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ z roku 2021, kdy vznikl také celovečerní dokument 13 MINUT v režii Víta Klusáka s viníky dopravních nehod. Dokument přinesl velmi silný pohled řidičů, kteří ve vteřině nevratně zasáhli do života jiných, „protože na to šlápli“. Zároveň také ukázal, jaké to je, s takovou vinou žít, a zda se s tím dá vůbec vyrovnat. Jednotlivé příběhy viníků jsou dostupné na www.13minut.cz.
Jak probíhal první ročník Národníhodne bez spěchu? |
1.Zdroj: Portál nehod: Analýza rychlosti v letech 2014 až 2023