Vážené čtenářky, vážení čtenáři, když před 30 lety byla založena Česká asociace pojišťoven, jejíž výročí si ostatně na následujících stranách Pojistného obzoru připomínáme, bylo jí dáno otci zakladateli do vínku reprezentovat pojistný trh navenek, dbát o jeho zájmy a dobré jméno, ať již v legislativní procesu, či při aktivní komunikaci s veřejností. A jelikož mám tu čest být jedním z řady jejích ředitelů, dovolím si zde pár poznámek na téma ČAP dnes. Sice se říká, že samochvála smrdí, ale proč bychom se měli stydět za to, že asociace více než obstojně naplňuje to, co od ní ředitelé členských pojišťoven na počátku očekávali. A možná jde v některých ohledech ještě dál.
Úloha asociace je v jistém smyslu složitá. Budování důvěryhodnosti našeho lobbingu na národní úrovni znamená kontinuální snahu o transparentnost, férovost, řekl bych o nesobecké sobectví, tedy prosazování zájmů pojišťoven jen tehdy, mají-li reálný pozitivní dopad na jejich klienty. Musíme být zároveň schopni nabízet vetší přesah, dát k dispozici naše znalosti a možnosti pro pomoc státu tam, kde je jí třeba. Vždyť podnikání pojišťoven se týká doslova každého předmětu lidské činnosti.
Namátkou mohu zmínit právě diskutované zapojení pojišťoven do projektu výstavby dostupného bydlení, náš projekt investic do výstavby zařízení pro dlouhodobou péči nebo sérii klimatických aktivit. Naše snaha do budoucna zmenšit riziko katastrofických škod a zachovat naši krajinu tak, jak ji známe, se odráží v řadě připomínek k zákonům v oblasti zemědělství či životního prostředí, v odborných seminářích a spolupráci s univerzitami. Sluší nám nejen preventivní kampaně financované z Fondu zábrany škod ČKP, které jsou viditelným příspěvkem pojišťoven k dopravní bezpečnosti s měřitelnými pozitivními dopady, ale i expertní zapojení do přípravy legislativy v oblasti dopravní bezpečnosti nebo i unikátní projekt identifikace nehodových lokalit.
Zabýváme se také tématy s širokým celospolečenským dosahem. Za nedávnou kampaní za zachování rodného čísla, na základě které stát do značné míry změní svoji politiku prosazovanou posledních 12 let, stojí skupina asociací, ve které ta naše odvedla podstatnou část práce. Výsledkem bude nejen úspora času a nákladů, ale především nebudou občané nuceni přejít na jiný výrazně složitější systém, což by mohlo vést k digitálnímu vyloučení a další erozi důvěry ve stát v této komplikované době.
Spolupráce se státem je přitom pro nás velmi důležitá především v oblasti pojistitelných rizik, která hromadí proměňující společnost postižená negativním demografickým vývojem. Přivedení soukromých prostředků do oblasti sociálních a zdravotních služeb je tématem, jehož naléhavost stoupá téměř exponenciálně, a pojišťovny se do této diskuze chtějí aktivně zapojovat.
Díky silnému evropskému týmu máme dnes příležitost vynikat mezi zeměmi střední a východní Evropy v evropském lobbingu a být platnou pomocí v úsilí Insurance Europe o prosazování stanovisek evropského sektoru pojišťoven. Umožňujeme pojišťovnám evropské regulaci lépe rozumět a být na ni připraveni.
Autorita asociace je ale dána nejen rovnocenným přístupem k velkým i malým členům, ale třeba i důvěrou pojišťoven, která je vidět na řadě samoregulačních aktivit, které trh kultivují a zlepšují.
Naše asociace se stala významným centrem vzdělávání. Při zkouškách odbornosti jsme prozkoušeli jen za poslední 3 roky přes 12 tisíc lidí, poskytujeme jim následné vzdělávání, pořádáme s frekvencí jednou týdně semináře na odborná témata z našeho oboru, modernizujeme kurzy základů pojišťovnictví a nabízíme kurzy hard a soft skills na míru potřebám členů. Vysvětlujeme také principy pojištění široké veřejnosti. Experti a zaměstnanci asociace se často objevují v poradenských rolích v televizních pořadech, tištěných i online médiích.
Tím ale rozhodně škála aktivit, které ČAP pro pojišťovny, ale i celou společnost dělá nebo se aktivně podílí na jejich realizaci, nekončí. Bohatství našeho sektoru spočívá v jeho úžasné rozmanitosti. Možná právě proto se nejen můžeme, ale musíme účastnit okolního dění. Jedině tak naplníme roli ČAP, kterou jsme začali utvářet před 30 lety.