V květnu jste se stal novým předsedou sekce pojištění osob ČAP. Přivítal jste tuto nabídku?
Velmi mě tato nabídka potěšila a moc si jí vážím. Zároveň je to pro mě závazek k tomu, abych pomohl s rozvojem tohoto typu pojištění nejen na úrovni Allianz, ale celého pojistného sektoru.
Jak vnímáte dosavadní činnost sekce, v čem vidíte přínos činnosti sekce a jejích PS a na co byste rád kladl důraz pod vlastním vedením?
Kolegové a kolegyně odvádějí v životní sekci skvělou práci a snaží se pro každé téma hledat takové řešení, které bude ve prospěch klienta, zároveň bude plně pokrývat legislativní a reputační rizika, a v úvahu berou také pověst celého odvětví. Rád bych pokračoval ve vedení sekce ve stejném duchu jako můj předchůdce Ondra Poul. Zároveň chci a musím detailněji rozumět strategii prezidia, abych ji mohl účinně implementovat do diskuzí, rozhodnutí a doporučení sekce.
Daří se Vám nalézt konsenzus mezi pojišťovnami při práci na standardech, kterých bylo v poslední době několik?
Jsem přesvědčen, že pokud se dané téma velmi detailně prodiskutuje, řekne se, co je společným jmenovatelem a společným cílem sektoru, tak potom se konsenzus a jeho rozumná implementace hledají poměrně snadno. Sekce toto prokázala v posledních letech několikrát.Co můžete mezi sebou sdílet a kde začíná hranice obchodního tajemství? To, jak by měly být diskuze na úrovni asociace vedeny, je určitě důležité téma. V dnešní době je stále náročnější hledat hranice, řídit či zapojovat se do diskuzí na konkrétní téma a zároveň zůstat v obecné rovině, aniž bychom sdíleli (vědomě či nevědomě) obchodní tajemství. Velmi také musíme dbát na transparentnost a kvalitu diskuze tak, aby splňovala všechny regulatorní a zákonné nároky. To si musíme stále připomínat. Reputace sektoru musí být jednoznačně vždy na prvním místě.
Jaké úkoly sekci aktuálně čekají?
Máme celou sadu standardních úkolů typu zavádění zákonných úprav z evropské nebo národní legislativy. Kromě toho nás v rámci sekce ale čeká podrobná debata k tématům, která se pohybují na pomezí zdravotně-sociálním, anebo se jedná přímo o témata z oblasti zdravotní. Již v loňském roce se nám podařilo uspět v tom, že jsme dosáhli daňového zvýhodnění pro pojištění dlouhodobé péče. To je jeden z těch příkladů efektivní práce sekce ve prospěch českých občanů a věřím, že není poslední.
Reagují podle Vás pojišťovny dostatečně rychle na aktuální daňové zvýhodnění produktů dlouhodobé péče? A kdy lze očekávat masivnější rozšíření tohoto produktu?
Může se zdát, že pojišťovny nepostupují dostatečně rychle, že půl roku poté, co příslušná legislativa začala platit, je jen několik z nich připraveno daný produkt nabídnout. Je ale nutné si uvědomit, kdy byla daná legislativa schválena a jak rychle. Ve stejné době byly schváleny také další změny v oblasti daňových zákonů, pojištění motorových vozidel, AML atd. Vždy je důležité nejen „připravit produkt“, ale připravit i obchodníky, klienty, celý proces sjednání pojištění, správy smluv a podobně. To je hodně náročné a je logické, že všechny pojišťovny chtějí nabízet produkt, který bude úspěšný, což stojí čas a úsilí.
Je podle Vás správný čas na zavedení komerčního zdravotního pojištění?
Najde si podle Vás tento produkt svou klientelu? Nedokážu říct, kdy bude ten nejlepší čas na zavedení komerčního zdravotního pojištění. Velmi oceňuji právě postup kolegů z asociace, kteří se nesnaží věci uspěchat, ale hledají správné načasování pro potřebné kroky v legislativě, v komunikaci, pracují se společenským očekáváním. To vše, podle mě, napomáhá tomu, abychom měli co nejlepší podmínky pro zavedení produktu, který bude užitečný a zajímavý pro co největší počet klientů.
Dojde podle Vás k napravení reputace investičního životního pojištění?
Připravit takový produkt, který by byl jednoduchý a snadno pochopitelný pro každého a současně obsahoval komponenty pojištění, investic, případně další garance, je extrémně složité. Domnívám se proto, že komplexní produkty, jakým investiční životní pojištění rozhodně je, budou mít své klienty i v budoucnu, ale bude to velmi omezená skupina zákazníků, kteří budou schopni takto komplexní produkt pochopit. Pro ty ostatní tu budou produkty jednodušší, spíše s rizikovými připojištěními než investičně laděné. Na trhu je dnes obrovské množství investičních a spořicích produktů, které jsou velmi jednoduché, a pro pojišťovací sektor je složité jim konkurovat.
Jak se vyvíjí pojištění osob v mezinárodním kontextu? Roste jeho úloha i s ohledem na řešení sociodemografických otázek?
Česko má oproti jiným zemím velkou výhodu v tom, že od nás naši klienti požadují krytí biometrických rizik a také je nakupují. Domnívám se proto, že budeme relativně jednoduše přijímat ze světa produkty z už zmiňovaného sociálně-zdravotního pomezí. Co nám chybí a co bude složité nabídnout, to jsou produkty, které klientům pomohou krýt jejich riziko nižšího příjmu v důchodovém věku. Česká populace je zvyklá na garance, které jsou v dnešní době velmi drahé, proto se také zdají být velmi drahé produkty pokrývající pojištění výplaty důchodu. V tomto směru nás čeká velmi náročná osvětová práce.
V jakém horizontu bychom se podle Vás mohli přiblížit k úrovni propojištěnosti v oblasti životního pojištění obvyklé v západních zemích?
Jak už jsem říkal, v České republice umíme skvěle prodávat rizikové produkty, v tom jsme evropská špička. Chybí nám zdravotní pojištění a větší zapojení pojišťoven do výplatní fáze pojištění na důchod. Pokud se podaří zapojení pojišťoven do těchto dvou oblastí, můžeme čekat, že se úroveň propojištěnosti významně přiblíží té, která je obvyklá v západní Evropě.
Josef Lukášek
|