Telefon: +420 728 079 748

E-mail: monika.haidinger@cap.cz

© 2022 Česká asociace pojišťoven

Pojištění je především odpovědnost, říká osobnost pojistného trhu Martin Diviš

Doba čtení:

Doba čtení

9 min.

Přečteno:

Přečteno

223x

Diskuze:

Diskuze

0

Oblíbenost:

Oblíbenost

0

01. 06. 2022

9 min.

0

0

Štítky:

Už ve 35 letech šéfoval dnešní pojišťovací jedničce na trhu. Posledních devět let vede také asociaci jako její prezident. Často od něj uslyšíte, že pojišťovnictví není jen byznys, ale také odpovědnost. A nejen o tom je rozhovor s Martinem Divišem, prezidentem ČAP a předsedou představenstva Kooperativy.

Gratuluji Vám k získání ocenění Osobnost pojistného trhu. Co to pro Vás znamená?

Předně bych chtěl říci, že jsem velmi hrdý na výsledky Kooperativy v anketě Pojišťovna roku, protože jsme získali první místo v kategorii Životní pojištění a Pojištění průmyslu a podnikatelů, druhé místo pak v kategoriích Pojištění občanů a Autopojištění. I já osobně si samozřejmě vážím výše zmíněného ocenění. Nicméně zásluhu na něm má jak Kooperativa, tak celý pojistný trh, protože byl bezpochyby zhodnocen nejen můj osobní přínos, ale zejména moje práce v Kooperativě a moje práce pro Českou asociaci pojišťoven. A v tomto případě mě úspěch může těšit dvojnásob, protože o vítězích v Pojišťovně roku hlasují odborníci, ale navíc ti nejnáročnější z náročnějších – pojišťovací makléři.

Už devět let jste prezidentem České asociace pojišťoven. Jednou z Vašich priorit je prosazovat myšlenku, že pojišťovnictví není jen byznys, ale také odpovědnost. Vnímají to stejně i Vaši kolegové z prezidia?

Není v životě moc věcí, na které se v dnešním nejistém světě můžete opravdu spolehnout. Já i moji kolegové z prezidia se snažíme, aby takovým partnerem byla vždy a za všech okolností vaše pojišťovna. V prezidiu máme odpovědnost za pojistný trh – jeho sílu, kvalitu i stabilitu. A každý z nás má navíc odpovědnost za svůj „díl“ trhu, tedy za svoji pojišťovnu. A pojišťovny mají odpovědnost za svoje klienty. Na odpovědnosti v pojištění a pojišťovnictví skutečně velmi záleží a na toto slovo, a to i v řadě produktů, narážíte doslova na každém kroku. A ještě bych zdůraznil společenskou odpovědnost, což je téma v posledních letech velmi rezonující a důležité, které nás posuzuje velmi správně i podle toho, jak se chováme k okolí, k přírodě a ke společnosti, v níž dosahujeme úspěchu.

Jaká je podle Vás image pojišťoven a daří se posilovat povědomí o roli a prospěšnosti pojistného trhu a pojišťoven ve fungování hospodářství?

Image a pověst pojišťoven v České republice je velmi dobrá, a to již od devadesátých let, kdy jsme řešili první velké kalamity, zejména povodně. Dále to podtrhl rok 2002 a stoletá voda, kdy jen Kooperativa vyřešila na deset tisíc škod za deset miliard korun. Pojišťovny u nás vždy a za všech okolností splnily své závazky vůči klientům – jednotlivcům, rodinám, firmám i institucím. Navíc byly vždy velmi stabilní částí finančního trhu a nebylo nikdy třeba je státem podporovat či zachraňovat. Jsou dlouhodobě úspěšným stabilizačním faktorem v životě lidí i firem a rezervy z životního pojištění jsou také důležitým makroekonomickým rezervoárem prostředků pro investiční aktivitu.

Důvěřují podle Vás klienti pojišťovnám? Kam se za Vašeho působení posunula samoregulace? A je to ku prospěchu trhu i zákazníků?

Jsem přesvědčen, že klienti nám důvěřují, což ostatně dokazuje zájem o naše produkty a služby. A určitě máte pravdu v tom, že tento fakt „zesiluje“ i řada kroků, které pojišťovny za posledních řekněme deset let udělaly, aby byly srozumitelné, transparentní a skutečně zákaznicky orientované. Myslím, že v tomto směru se skutečně svět pootočil od zaměření na technický výsledek, matematiku či investment mnohem více směrem k tomu, co vnímá, chce a myslí si zákazník. Není tedy žádné překvapení – a já jsem přesvědčen o správnosti této cesty –, že klíčovou roli dnes hraje zákaznická zkušenost. Před 15–20 lety jsme se rozhodovali podle toho, zda to či ono je dobré pro pojišťovnu a její úspěch. Dnes se především ptáme, co to přinese klientům a co oni na to.

Kromě toho, že jste prezidentem České asociace pojišťoven, jste také jedním z nejdéle sloužících generálních ředitelů v pojišťovnictví. Jak byste zhodnotil vývoj Kooperativy pod Vaším vedením a jakou roli hraje ve formování pojistného trhu?

Fakticky měla Kooperativa v 31leté historii pouze dva generální ředitele, což myslím i vypovídá o vysoké stabilitě a „čitelnosti“ firmy. A ještě bych doplnil, že zakladatel Kooperativy Vladimír Mráz, který byl klíčovou postavou ve formování nejen Kooperativy, ale celého pojistného trhu, je dodnes místopředsedou naší dozorčí rady. Ale vývoj Kooperativy a její cesta k úspěchu, stabilitě a významnému tržnímu podílu nebyla, není a nebude jen zásluha dvou lidí, ale skutečná týmová práce. Pro vývoj pojištění a pojišťovnictví u nás si troufám říci, že Kooperativa jako jeden z lídrů trhu sehrála a sehrává důležitou roli. Souvisí to i s tím, že jsme se nikdy nezříkali odpovědnosti za trh, kterou každý silný hráč má, za to, jaký bude, jaké budou produkty, služby, legislativa atd. Vidíte – opět tu máme slovo odpovědnost.

Než jste usedl do čela Kooperativy, začínal jste v marketingu a komunikaci a později jste si okusil skoro každé oddělení od pojištění vozidel a vývoje produktů přes spolupráci s asistenčními službami až po likvidaci pojistných událostí. Jaká oblast je Vám nejbližší a jak to zúročujete ve své práci?

Pravda je, že jako generální ředitel musíte mít znalost či alespoň povědomí takřka o všem. A pojišťovna je skutečně nesmírně pestrý, multidisciplinární svět. Není to vůbec nuda, jak jsem si i já před 25 lety myslel, a pořád se máte co nového učit. Najdete v ní skutečně každou profesi – obchodníky, techniky, právníky, doktory, marketéry, matematiky, ekonomy, účetní, personalisty, ajťáky, manažery, stavaře, autaře, psychology, riskaře, vznikaře atd. Dřív jsem byl přesvědčen, že musím vědět všechno nebo se tak alespoň tvářit. Ale je tady tolik specialistů a výjimečných odborníků, že už klidně řeknu, že něco nevím. Nakonec asi všichni dojdeme k moudrému Sokratovu závěru: „Vím, že nic nevím.“ Protože je moudré a užitečné si uvědomit, jak vlastně málo z toho, co lze vědět, každý z nás skutečně ví.

Kooperativa je součástí velké mezinárodní skupiny VIG. Jakou pozici mají podle Vás české pojišťovny v zahraničí?

Nechci mluvit za kolegy, ale třeba Kooperativa hraje ve VIG z hlediska podílu na zisku i předepsaném pojistném podstatnou roli. Významná je v naší skupině i ČPP a významná je například ve skupině Generali bezpochyby i Generali Česká pojišťovna. Mám-li mluvit za nás, tak český trh si svými výsledky a výkony vydobyl ve skupině Vienna Insurance Group významné postavení, panují mezi námi velmi dobré vztahy a v některých oborech, jako je autopojištění či asistenční služby, klidně můžeme říci, že jsme lídrem skupiny. Já osobně velmi oceňuji přístup našeho akcionáře, který nám nechává prostor pro rozvoj a růst, respektuje naše specifika i názory a společně plníme cíle skupiny. U nás, řekl bych, platí výrok, že úspěch dává svobodu.

V rámci výročí 100 let Pojistného obzoru se teď často vracíme zpět do minulosti, někdy i dál, než sahají naše paměti. Jak hodnotíte kondici pojistného trhu dnes a například před 20 lety?

Řada věcí se samozřejmě změnila a já mohu zavzpomínat na dobu i před více než 25 lety. Mobily, počítače a maily nahradily faxy, psací stroje a stolní telefony. Zásadně ubylo papíru, jsme dnes mnohem dostupnější, vše je jednodušší, rychlejší a řada věcí dokonce on-line. Můžete se pojistit za několik desítek sekund, což bylo ještě před 15 lety nemyslitelné. Ale řada věcí se naopak nezměnila, a to hlavně podstata pojištění – přinášet klid a pocit bezpečí svým klientům a pomoci jim v těžkých životních situacích.

Zkusme se podívat ale i do budoucna. Kde cítíte v pojišťovnictví výzvu? Jsou to autonomní automobily, zajištění péče ve stáří, výzvy klimatických změn? Co je tou výzvou právě pro Vás jako ředitele jedné z největších pojišťoven? A kam by se podle Vás měl ubírat rozvoj pojistného trhu?

Výzvy nám rozhodně nechybí a uvažujeme o nich neustále. Jednou z nich jsou rozhodně klimatické změny, růst živelních škod a řešení věcí, na které jsme nebyli zvyklí – jako třeba loňské tornádo. Další jsou autonomní automobily či sdílená ekonomika, což je obojí spíše hudba budoucnosti, která ale, jak známo, přeje připraveným. Velmi aktuální výzva je pojištění soběstačnosti, protože zde naráží systém nejen na nedostatek peněz, ale i kapacit, tedy těch, kdo jsou schopni a ochotni druhým soběstačnost zajišťovat. Je to celá řada věcí a témat, ale je důležité, že o nich víme, řešíme je, máme expertní skupiny a zde je třeba vyzdvihnout roli asociace.

Podaří se podle Vás posílit význam životního pojištění?

Já myslím, že se to daří v podstatě neustále a tady se uvažování veřejnosti výrazně změnilo. Skoro každý dnes chápe, že (přinejmenším) v určité životní fázi – hypotéka, děti, stáří a soběstačnost – se bez kvalitního životního pojištění neobejde. Mě obzvláště těší, že za posledních cca pět let se nám daří veřejnosti vysvětlit, že všichni by se měli ochránit především před vážnými až fatálními riziky, která ohrožují nás i naše rodiny. Růst zájmu a pojistných částek u rizik, jako je invalidita či vážné choroby, to jednoznačně dokazuje. Prostě řešme především věci, které mohou zásadně ovlivnit život.

Palčivými otázkami dneška jsou dopady pandemie covidu-19 a války na Ukrajině, ale také již zmiňované klimatické otázky. Všechny tyto oblasti se více či méně dotýkají pojišťoven. Dokážou na ně zareagovat?

Jedna věc je válka – strašná věc, která do tohoto tisíciletí vůbec nepatří, ale se kterou toho pojišťovny příliš nenadělají. Můžeme válkou postiženým pomáhat, což děláme, a já si vážím všech, kteří se zapojili. Covid-19 jsme přestáli a je, věřme, za námi. Přinesl nám řadu zjištění a některé věci, jako je práce z domova či práce na dálku, posunul na úplně jinou úroveň a je k diskuzi, zda je nové pracovní prostředí lepší, či horší. Klimatické otázky řeší pojišťovny velmi intenzivně. Ale obecně jsem přesvědčen, že pojišťovny to zvládnou. Jsou koneckonců k tomuto předurčeny a principiálně schopné řešit pohromy, kalamity, těžké časy a odolávat katastrofám.

Je o Vás známo, že jste také pilotem dopravních letadel. Jaké to je, splnit si svůj dětský sen? Nebo jste už od mládí chtěl pracovat v pojišťovně?

Upřímně kromě některých pojistných matematiků neznám nikoho, kdo by chtěl v mládí pracovat v pojišťovně. Tuhle práci si oblíbíte, a dokonce zamilujete, vlastně až když v ní jste a poznáváte její pestrost a principy – vždyť kdo by nechtěl pomáhat lidem v nouzi? Létání – to je u mě touha skutečně z mládí. A když vás to baví jako mě, tak postupně jdete dál a na větší letadla, až jsem se dostal na úroveň licence dopravního pilota. A létání mi pomáhá i v práci – kde jinde se koneckonců na problémy můžete podívat ze skutečného „nadhledu“.

Řídit dopravní letadlo ale také znamená umět se přizpůsobit větru i dešti a umět převzít velkou zodpovědnost. Myslíte si, že Vám tyto dovednosti pomohly získat letošní ocenění?

Jde to asi ruku v ruce. Moje kariéra určitě souvisí trochu i s létáním a hodně s ochotou převzít zodpovědnost. Jen v Kooperativě bez dceřiných společností je to mimochodem odpovědnost za více než 4000 lidí. Každý, kdo tohle chce dělat, se nejdřív musí poctivě zeptat sám sebe, jestli skutečně chce, a pak navnímat názor okolí, které odpoví na druhou klíčovou otázku, jestli na to stačí. A ani mě nepřekvapuje, že jsme se vrátili k výrazům odpovědnost a zodpovědnost. Ty k pojištění patří stejně jako řekněme pojistné události.

Děkujeme za rozhovor.

Martin Diviš

je absolventem Západočeské univerzity se zaměřením na management a marketing a Prague International Business School. V roce 1995 začal pracovat v pojišťovně Kooperativa jako její tiskový mluvčí. Od roku 2001 byl ředitelem odboru marketingu a vývoje produktů. V roce 2006 byl jmenován náměstkem generálního ředitele a členem představenstva se zodpovědností za pojištění vozidel, marketing, vývoj produktů, spolupráci s asistenčními službami a strategickou spolupráci s Finanční skupinou ČS. V roce 2008 se stal předsedou představenstva a generálním ředitelem Kooperativa pojišťovny. Od roku 2008 působil jako předseda správní rady České kanceláře pojistitelů a viceprezident České asociace pojišťoven. V roce 2013 byl zvolen prezidentem ČAP a tuto funkci zastává doposud. Martin Diviš je zároveň členem vedení koncernu Vienna Insurance Group, předsedou dozorčí rady ČPP a stojí v čele skupiny VIG ČR.

Štítky:

Další články autora

Dobrý úmysl regulace se vytrácí

Dobrý úmysl regulace se vytrácí

Mgr. Monika Haidinger

Být „phygital“

Být „phygital“

Mgr. Monika Haidinger

Tam, kde komerční sektor ztrácí apetit

Tam, kde komerční sektor ztrácí apetit

Mgr. Monika Haidinger

Martin Diviš: Pojišťovna  má vyřešit problém,  ne jen zaplatit škodu

Martin Diviš: Pojišťovna má vyřešit problém, ne jen zaplatit škodu

Mgr. Monika Haidinger

Buďte vždy v obraze Buďte vždy v obraze

Buďte vždy
v obraze

Přihlaste se k odběru našeho časopisu a dostávejte novinky ze světa pojišťovnictví z první ruky. Z odběru je možné kdykoliv se odhlásit.

Zadejte validní email!
Je nutné odsouhlasit podmínky!
Tento email již má přihlášen odběr!