Konferenci otevřela prezidentka France Assureurs Florence Lustman a upozornila na četné výzvy, kterým evropské pojišťovnictví čelí. Florence Lustman citovala zprávu Spojených národů, která podporuje přístup založený na inovaci, investicích a pojištění („tři I“ – innovation, investments and insurance).
Upřímného aplausu publika se dočkal zkušený řečník, prezident bruselské federace a CEO Uniqa, Andreas Brandstetter, který ve svém úvodním projevu rozvinul tři myšlenky, a to přístup ke klientům, investice v pojišťovnictví a rozvoj v rámci mezinárodního konkurenčního prostředí. Vyslal také jasný vzkaz tvůrcům EU legislativy, a to, že pojistný trh je nikoliv zahlcen, nýbrž přiškrcen aktuální a připravovanou regulací. To je kontraproduktivní jednak pro pojišťovny jako takové, které těžko obstojí v konkurenci na jiných trzích, jednak pro klienty, kteří mají být více informováni, ale ve skutečnosti obsah informací nestačí uchopit a zpracovat.
Konferencí dynamicky a s důvtipem provedl akademik, bývalý evropský úředník, profesor Karel Van Hulle. Poměrně nabitý konferenční program obsahoval pět panelů a nový formát diskuze o dvou řečnících a jednom moderátorovi s názvem „head to head“ k digitálním výzvám „navigating the new era of data access and control“. Zde ředitelka EIOPA Petra Hielkema konfrontovala svůj dohledový pohled na digitalizaci s Anne Mette Toftegaard, členkou představenstva a skupinovou CEO dánské finanční skupiny a penzijního fondu ALM. Tento nový formát panelu o dvou řečnících k tématům digitalizace, open insurance a kybernetické bezpečnosti působil nestrojeně a umožnil řečníkům odložit své noty a aktivně se zapojit do plynulé diskuze mezi dohledovým orgánem a regulovaným subjektem. Účastníci konference si tak mohli vyslechnout svěží pohled na velice aktuální téma využití umělé inteligence jako chatGPT v prodejních modelech.
Pro publikum bylo neméně zajímavé sledovat lehce kontroverzní názory ředitelky spotřebitelské federace BEUC Monique Goyens, dle které jsou klienti nedostatečně a nepřehledně informováni, chtějí znát výši provizí za zprostředkování pojištění a pojišťovny mají zapracovat na transparentnosti. Diskuze se pochopitelně stočila k retailové investiční strategii, kterou Evropská komise zveřejnila na konci měsíce května. Tu na panelu zastupoval Didier Millerot, ředitel pojistného úseku na DG FISMA Evropské komise. Z řad zástupců trhu, jako např. od CEO NN Davida Knibbeho, zazněly pochyby ohledně nikoliv cílů zpřístupnění investičních produktů retailovým spořitelům, ale k nástrojům v navrhované legislativě. Konkrétně názorový nesoulad vyvolává otázka „value for money“ a porovnávání investičních produktů pomocí benchmarků. Skepticismus trhu nerozptýlila ani EIOPA zastoupená Petrou Hielkema, která zdůraznila, že dle jejich názoru je třeba doplnit mezery v produktovém řízení.
Osvěžujícím tématem mezi stálicemi, jako jsou digitalizace, ESG či kybernetická rizika, byl tento rok panel k diverzitě, rovnoprávnosti a inkluzi (DEI – diversity, equality and inclusion) v pojišťovnictví. Britskou optikou otevřela témata jako rovnocenné platové podmínky Sam White, zakladatelka a CEO Stella Insurance, jež se orientuje na motorové pojištění pro ženy a její firma je aktivní na britském a australském trhu. Dle Sam White je hlavní překážkou pro více diverzity v pojišťovnictví jádro toho, co děláme, to znamená pracování s daty a čísly. Přitom hlavní esence je sdružovat lidi, aby se navzájem podporovali. A tento aspekt je podle ní stěžejní pro docílení lepšího zastoupení žen v našem odvětví.